Пазар на спортни стоки в София

спортни стокиПазарът на спортни стоки в света, е един от най-големите. Спортната промишленост е един от най-бързо развиващите се сектори на световната икономика с обем над 200 милиарда долара. Тук са не само най-големите мултинационални корпорации, но и стотици хиляди малки и средни предприятия, фирми, предоставящи милиони работни места със значителен принос към БВП на страните им.

70% от доставките в българския пазар на спортни стоки са произведени в Китай.

Подобно е положението в Европа, но  процента е произведени собствени стоки е по-голям от нашия.

Ще се учудите, че от българските спортни стоки най-голям процент е заема производството на градски велосипеди! В България се произвеждат огромно количество велосипеди на световно известните марки Sprint и Cross.

Според прогнозата до 2020 г., основната група на потребителите на спортни стоки хора на възраст 20 до 40 години – ще бъде намалена значително. Според водещите компании пазара за спортни стоки в София се характеризира с най-висока стабилност. Характерно е, че след набиране на първоначална инерция новите фирми у нас започват да търсят нови, по-обещаващи Европейски пазари. Целят се предимно в Германия, защото тя е най-големият пазар на спортни стоки в Западна Европа.

Негативните фактори, които ограничават растежа на пазара на спортни стоки са  демографската криза и ниската покупателна способност на населението у нас.  Само 10% от населението на България се занимава с физическата култура и спорт.  В САЩ, например, тази цифра се увеличава до 40%, а в Германия – 60%.  Развитието на тази сфера много зависи от популяризирането на спорта и здравословния начин на живот.

Представителите на „средната класа“ са основните потребители на спортни стоки. Постоянното нарастване на броя на моловете и търговските центрове също допринася за развитието на пазара на спортни стоки. Днес в София има голямо разнообразие от спортни стоки и навсякъде се продават градски велосипеди. Добра тенденция е проектирането на вело алей за каране на велосипеди в града.

От скоро спортните стоки престанаха  да бъде популярни само сред тесен кръг от спортисти. За все по-голям брой хора, те стават част от начина на живот. В България основните търговци на дребно правят продажби на спортни стоки, които не се използват по предназначение, а защото купувачите се обличат в така наречения спортен стил. (продажби на спортни стоки е 50% от всички продажби на  търговците на дребно).

Експертите прогнозират, че тази тенденция ще продължи и през следващите години, въпреки значителния ръст на пазара. Най-голям дял на българския пазар  са велосипедите, дрехите и стоки за зимни спортове.

Сред българските производители е характерно производство на конкурентно спортно оборудване с ниска цена, предназначено предимно за износ. Вземете например фирмите за производство на градски велосипеди Спринт, Крос, и Лидер.  Всички продукти в България покриват Европейските изисквания за качество и се борят за пазара в Германия. Въпреки добрите цени сред българските фирми липсват водещи позиции, което се дължи  не само на агресивните политики на чуждестранни фирми на вътрешния пазар, но също така доста пасивна позиция на държавата в областта на спорта.

За да успее една страна дори и по време на криза, производството трябва да работи. За да работи спортната промишленост, трябва да се развива спорта на населението. Няма да има работни места, ако държавата не помага на производителите.

В България въпреки това има огромно количество спортни магазини, които предлагат всичко за което се сетите.  Най-известните марки от спортните стоки в България са: Adidas, Reebok, Puma и Nike. Експерти смятат, че делът на по-евтините и ниско качествени потребителски стоки в бъдеще ще расте и известните марки ще намаляват.

Основните рискове в българския  пазар на спортни стоки са свързани с недостатъчното проучване на потребителското търсене, трудността за намиране на регионалните партньори, неясни законови разпоредби за различните видове спортни магазини.

В заключение можем да пожелаем на всички читатели да тренират повече и да водят здравословен начин на живот за да успеем в България.

Вашият коментар